top of page

מי יספר את הסיפור שלך? "Who Lives, Who Dies, Who Tells Your Story"

עודכן: 3 באוג׳ 2020

מה אומר לכם השם לין מנואל מירנדה? סביר להניח שלרבים מכם הוא לא אומר דבר. אך מנואל מירנדה הוא האיש שהצליח לסחוף המונים עם סיפור על פקיד אמריקאי, עלום שם, שחי אי שם במאה ה-18, והפך ליד ימינו של הנשיא ג'ורג' וושינגטון. נשמע לכם מופרך? בצדק. כי את מי בדיוק מעניין עכשיו לשמוע את סיפור חייו, מעניין ככל שיהיה, של המילטון, מזכיר האוצר הראשון של אמריקה? בחייכם, אוצר? זה מספרים ונתונים ומאזנים... ללא ספק אחד מהעיסוקים הפחות זוהרים שיש בעולמנו. ובכל זאת מנואל מירנדה הצליח עם הסיפור הזה לסחוף אחריו אומה שלמה. אומה שלמה, אמרתי? אה, הרבה יותר מזה. אתם ספקנים? גם אני. לפחות כך הייתי עד שלשום כשיצאתי אל הרכב ועל פני חלפה פעוטה (בת כחמש) הולכת לצד אימא ושרה בקולי קולות "just you wait, just you wait" וזה, כמו שנוהגים לומר, העיף לי את הסכך. פתאום הבנתי שמנואל מירנדה הצליח לא רק לספר מחדש את הנרטיב של הקמת האומה האמריקאית, כמו שאולי אף אחד לא הצליח לעשות זאת לפניו, אלא גם לשלהב רבבות אנשים, בכל גיל, מכל רחבי העולם. אז איך זה בדיוק קרה?

איך אלכסנדר המילטון, ילד "בלתי חוקי", יתום, סקוטי, מהגר חסר אגורה מהקריביים, הופך לגיבור אמריקאי? אבל רגע, האם המילטון באמת היה גיבור אמריקאי? או שאולי מנואל מירנדה, ראפר ממוצא פורטריקני, הוא זה שהפך את המילטון לדבר הכי חם באמריקה? אחרי הכל כמו שמנואל מירנדה מספר במחזמר אין לנו שליטה על מי יחיה, מי ימות, מי הוא זה שיספר את הסיפור שלנו. המילטון, אחד ממחזות הזמר המדוברים ביותר בעולם, הוא לא רק סיפור חייו של אלכסנדר המילטון והוא גם לא רק סיפורה של האומה האמריקאית אלא הוא ההתממשות של ההבטחה שעליה נישא המיתוס של ארץ כל האפשרויות. וזה, גבירותי ורבותי, החומר שממנו סיפורים טובים עשויים.


המילטון, האיש, המחזה, הראפר שכתב אותו, הם סיפור של הצלחה כנגד כל הסיכויים. והסיפור הזה ששלושתם מספרים, הוא גם סיפורה של אמריקה עצמה, סיפור המבוסס על הסכמה "כנגד כל הסיכויים" (אחת מהסכמות לסיפור הצלחה שאותה אני מציגה בספר שלי "התחילו לספר!", סכמה שממנה עשויים סיפורים שתמיד עובדים.

לחצו כאן לצפייה.


האם אתם שולטים במיומניות הסטוריטלינג? בחנו את עצמכם כאן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

להוציא לאור ספר "כל הסודות והשקרים"

מאירה ברנע-גולדברג: להוציא לאור ספר "כל הסודות והשקרים" מפגש מקוון עם הסופרת מאירה ברנע-גולדברג: מבוא לעולם הספרים בישראל. כל הסודות הגדולים והשקרים הקטנים של העולם אליו עתיד לצאת לאור הספר הראשון של

bottom of page